Partner serwisu
Drogi i autostrady

Koniec ery Witeckiego w GDDKiA

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

dixi/ew

Data publikacji:
13-02-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Puls Biznesu

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Koniec ery Witeckiego w GDDKiA
fot. Włodzimierz Włoch
Lech Witecki przestaje być szefem GDDKiA. Na wniosek Elżbiety Bieńkowskiej ze stanowiska odwołał go dziś premier Donald Tusk. Decyzja jest wynikiem oceny całości działań podejmowanych przez dotychczasowe kierownictwo GDDKiA.

Dobry moment na zmiany

W ostateczną fazę realizacji wchodzi aktualnie wiele inwestycji drogowych finansowanych perspektywy 2007-2013. Równocześnie GDDKiA przygotowuje nową pulę inwestycji drogowych finansowanych z nowego budżetu UE na lata 2014-2020.

– To kluczowy moment w jednym z najważniejszych obszarów działań mojego resortu. Myślę, że GDDKiA potrzebuje świeżych sił. Obecne kierownictwo pracuje nad tym wielkim projektem inwestycyjnym od sześciu lat. Wiele rzeczy się udało i na pewno wszyscy odczuwają skok jakościowy, który dokonał się w tym czasie. Niestety nie udało się ustrzec błędów. Najbardziej dotkliwe to liczne opóźnienia w harmonogramach prac i zła atmosfera współpracy z wykonawcami i całą branżą budowlana – mówi Elżbieta Bieńkowska.

 

Lech Witecki został powołany do pełnienia obowiązków dyrektora GDDKiA w maju 2008 roku. Odwołanie Lecha Witeckiego ze stanowiska szefa Generalnej Dyrekcji będzie spełnieniem marzeń przedstawicieli firm budowlanych oraz wielu posłów opozycji z sejmowej komisji infrastruktury, którzy od miesięcy apelowali o zmianę Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Witeckiego ma zastąpić Ewa Tomala-Borucka, która od 2008 roku kieruje katowickim oddziałem GDDKiA. Na Śląsku nadzorowała inwestycje warte 14 mld zł. Teraz jej zadaniem będzie dokończenie projektów realizowanych w ramach perspektywy 2007-2013 oraz przygotowanie gruntu ponad budowę dróg ekspresowych i obwodnic za około 100 mln zł.

Od pochwał do krytyki

Do tej pory minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska, ceniła obecne kierownictwo GDDKiA, które dobrze radziło sobie z wykorzystaniem funduszy unijnych. Jednak po tym, jak stanęła na czele nowego ministerstwa, musiała szerzej spojrzeć na rynek budowlany.

Wysłuchanie argumentów specjalistów, skarżących się na brak dialogu z kierownictwem GDDKiA i trudną współpracę, Bieńkowska postanowiła zmienić szefa Generalnej Dyrekcji, który pokieruje nowym programem inwestycyjnym.

Jak mówi informator „Pulsu Biznesu”, przez ostatnie dwa miesiące szefowa MIR dokładnie analizowała wady i zalety obecnego szefa GDDKiA, okazuje się, że przeważyły złe strony, które przemawiają za odwołaniem Witeckiego. Zastąpi go osoba uważana za sprawnego negocjatora i budowniczego.

Zadaniem Ewy Tomali-Boruckiej będzie utrzymanie wysokiego poziomu wykorzystania funduszy unijnych. Konieczne zmiany, jakie trzeba wprowadzić to terminowe budowanie dróg i niedopuszczenie do powtórki czarnego scenariusza perspektywy 2007-2013, która zostanie zapamiętana jako czas upadłości wielu firm budowlanych.

Czas na zmiany

GDDKiA przez wiele ostatnich miesięcy chwaliła się oddawaniem nowych odcinków dróg, jednak wiele budów nie zostało ukończonych w terminie. Realizacja inwestycji niejednokrotnie wiązała się z upadłością wykonawców, tych większych i mniejszych.

Jeden z przedstawicieli branży budowlanej przypomina, że Lech Witecki przez wiele lat pracował w Najwyższej Izbie Kontroli i działa jako kontroler sztywno trzymający się przepisów. Nie działa natomiast jako inwestor mający dążyć do porozumienia z wykonawcą, by inwestycje udało się wykonać sprawnie.

GDDKiA zarzucano wielokrotnie obniżanie kryteriów finansowych dla wykonawców i dopuszczanie do realizacji kontraktów firm, które nie mają ani pieniędzy ani potencjału wykonawczego. Lech Witecki był dumny z wprowadzania na rynek nowych podmiotów i zwiększania konkurencyjności, jednak jakość pracy nowych graczy pozostawia wiele do życzenia.

Stało się to jedną z przyczyn wojny cenowej, która przekładała się na nierentowność kontraktów, opóźnienia na budowie, upadłość wykonawców i zrywanie przetargów, Do GDDKiA płyną wciąż roszczenia firm, które żądają zapłaty za wykonane prace, których realizacja nieoczekiwanie wzrosła w wyniku dużego wzrostu cen materiałów budowlanych.

Nowa szefowa GDDKiA będzie musiała znaleźć rozwiązanie dla problemów nękających branżę, a wiele osób związanych z rynkiem budowlanym pokłada duże nadzieje w zmianie na stanowisku Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Cały artykuł

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Osiński: Działania Witeckiego nieodpowiedzialne i destrukcyjne

Drogi i autostrady

Osiński: Działania Witeckiego nieodpowiedzialne i destrukcyjne

Rynek Infrastruktury 17 lutego 2014

Jest nowa szefowa GDDKiA. Wykonawcy liczą na zmianę polityki

Drogi i autostrady

Były szef GDDKiA prezesem Narodowego Centrum Sportu

Drogi i autostrady

Były szef GDDKiA prezesem Narodowego Centrum Sportu

Rynek Infrastruktury 22 sierpnia 2014

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Osiński: Działania Witeckiego nieodpowiedzialne i destrukcyjne

Drogi i autostrady

Osiński: Działania Witeckiego nieodpowiedzialne i destrukcyjne

Rynek Infrastruktury 17 lutego 2014

Jest nowa szefowa GDDKiA. Wykonawcy liczą na zmianę polityki

Drogi i autostrady

Były szef GDDKiA prezesem Narodowego Centrum Sportu

Drogi i autostrady

Były szef GDDKiA prezesem Narodowego Centrum Sportu

Rynek Infrastruktury 22 sierpnia 2014

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5